fredag 16 mars 2007

Från en nyfiken dansare!!

Hej på er alla på Teatern!

Jag skulle vilja veta hur en vanlig dag ser ut för en dansare med "fast anställning".

Hur många timmar ägnas åt ren dansträning?
Hur mycket tid ägnas åt repetition för en kommande föreställning?
Hur ung kan man vara när man får en anställning?
Hur länge har man dansat då?
Vilken utbildning, vilka skolor krävs för att man på riktigt ska kunna kalla sig för Dansare?
Hur går en" anställningsintervju" till? Jag förstår att man provdansar, men är det i en klass, eller gör man det ensam?

Jättenyfiken Dansare

3 kommentarer:

är precis vad vi heter – en teater för dig i Västra Götalandsregionen. sa...

Hejsan här kommer ett sent svar från en trött dansare.. vi har precis haft förest med "Vilddjuret" i Uddevalla.

Jag kan försöka svara lite på dina frågor..

En vanlig dag kan se ut så här: kl10 är det daglig träning vanligtvis balett eller modern klass, sedan har vi rep fram till lunch.

När vi sen har fått lite mat i magen förtsätter vi med repetionerna fram till 16.

Den förest som vi spelar nu hade vi 13veckors repetition vilket är ganska långt.

För att få en anställning som dansare krävs att man först är skolad i dans, ofta balettakademien eller svenskabalettskolan så att man har rätt kunskaper och när man är klar med det är man runt 18 - 24år.. jag var 27år när jag fick min anställning, det kan vara lite olika.

Jag började min dansträning på estetgymnasiet, men jag började dansa med kompisar på fritidsgårdar.. då var det hiphop och breakdance jag var 10år.

utbildning är viktigt om man vill arbeta med scenisk dans och då finns det lite olika skolor beroende på vad man vill jobba med.. men de mest poppulära är: Riddarfjärdsskolan (gymnasiet) i Sthlm, Balettakademien i Sthlm eller Gbg, Preformingarts i Gbg, Danshögskolan i Sthlm.

ja precis, vid en anställningsintervju eller audition som det kallas har man först dansklass (balett) för att se tekniken, går men sedan vidare kan man få göra lite allt möjligt tex spela teater, sjunga eller improvisera.

Hoppas det stillar din nyfikenhet lite :)

Anonym sa...

Tack för ditt svar!

Jag fick svar på allt det jag ville veta.

Nu är jag ännu mer taggad för att nå dit jag vill!

Lycka till i fortsättningen,
Från
En nyfiken dansare

är precis vad vi heter – en teater för dig i Västra Götalandsregionen. sa...

Det skall jag hälsa vår dansare som svarade.
/Bloggmaster