torsdag 4 oktober 2007

Dag 7

A är orolig. Hans kropp är inte i bästa form, trots omsorg både med kost och fysisk träning. Han säger att det inte har med produktionen att göra:
"Det är mina barn. Igår kom jag hem, på hallgolvet låg en nyinköpt byggsats, en dator värd 10400 kronor. Runt omkring min son står hans kamrater, alla med olika heta tips om hur den skall sättas ihop.
Jag sätter mig bredvid och tittar på, sakta förstår jag att ingen vet hur man gör. I köket står min hustru och lagar mat till detta aningslösa kollektiv, jag sätter mig på en stol och undrar var vi får pengarna från och vart de tar vägen."

B har en bra dag - gårdagens repetitioner löste mycket och pusselbitarna faller på plats under dagen. Karaktären får sin form, relationerna till omgivningen fördjupas - men finns det tillräckligt många situationer för att ge karaktärens resa trovärdighet?

C pendlar mellan högt och lågt. Arbetar hela dagen med en fantastisk peruk; en kreation i teddy som i stunder lätt blandas samman med C:s hund som just denna dag ser livet passera revy instängd i en av teaterns loger. Apropå teddyperuken bör det nämnas att kringarbetet flyter fram som en underbart roingivande flod - kostym, mask, ljus och ljud faller allt på plats i en fin syntes.

D kämpar på med språket, som jag säkert nämnt är han av annat etniskt ursprung än svenskt, vilket ger en extra krydda till hela arbetet. Men ibland är det svårt att förstå vad som sägs - vilket också är en bild av Sverige 2007.

E

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klarar verkligen B av att bygga en dator??


/Q

Anonym sa...

Nej, men A påstår sig göra det.