fredag 5 oktober 2007

Praktik på Regionteater väst i Uddevalla, första veckan.

I dag är det näst sista dagen för mig, Frida Björkdahl från klass 9F på Norgårdenskolan, här på regionteater väst. Det har varit 2 intressanta och roliga veckor jag fått vara med om här.

Det började måndagen den 17 september. Det första som hände var att Ida visade mig runt i byggnaden. Väldigt intressant, för ja trodde verkligen inte de skulle vara så stort.

De jag fick göra sen var att sitta o klistra fast lappar med datum på affischer till Ester Nilsson levde här en gång. Sen åkte jag och Anna Ahnstedt till centrum och gick i affärer där vi frågade om vi fick lägga flygblad där eller sätta upp affischer. Denna dag tyckte jag var ren ut sagt jätte tråkig..

Nästa dag var däremot roligare, då ja fick vara med på ett publikgenomdrag av Ester Nilsson levde här en gång.

Onsdagen började för mig kl. 13.00, väldigt skön tid att börja måste jag bara säga. Då fick ja se repetition av andra akten i Ester. Efter det hade vi en paus och sen fick jag vara med på ett möte där de berättade om en kommande teater. Just nu kommer jag inte ihåg vad den hette men den kommer nog bli väldigt bra.

På torsdag var det dags att följa med på turné med Tala det är så mörkt.
Jonas som är turnéledare kom hit kl. 08.00 och ungefär kvart över började vi våran resa mot Alingsås. Det var en trevig bilfärd med tanke på att Jonas var väldigt snäll o trevlig.
Sen kom vi fram till Alingsås där vi mötte upp Peter.
När vi sedan var på skolan kom Kjell lite sent eftersom han gått vilse. Jag var med på den första föreställningen som vi spelade för nior.
Teatern var bra, Peter var väldigt duktig i den rollen han hade. Man började verkligen tänka av handlingen i teatern. Allt som Sören (Peters karaktär) sa fick en att tänka.
Däremot var det inte så spännande eftersom jag redan hade läst manuset dagen innan och visste vad som skulle hända.
Sen fick vi mat, alltid kul att äta på andra skolor. Dom hade jättelyxigt med mjuka stolar o mysbelysning.
Sen var det dags för en till föreställning, men då satt jag med Jonas utanför och såg till att det var tyst utanför. Lite kul att få veta vad turnéledaren får göra också.

Sen var det fredag, den stora dagen, dagen D, det var nämligen dags för premiär på
Ester Nilsson levde här en gång.
Då fick jag vara med och duka inför middagen efter teatern. Vi skulle gå ner till rekvisita-förrådet för att leta efter pynt. Det var fantastiskt!
Där fanns nästan allt jag drömt om, det fanns ju hur mycket 50-tals prylar som helst där!
När vi pyntat färdigt fick jag åka hem för att sedan dra med mig min vän Lisa på premiären. Det var kul att gå på premiären. Det var mycket folk, alla var uppklädda och bara allmänt mysig stämning.
/Frida

Andra veckan kommer snart. /Bloggmaster

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska bli kul att läsa om vecka 2
/Lisa