onsdag 11 februari 2009

Premiärvecka!

Vilka fantastiska skådespelare jag har haft äran att få arbeta med! Peter Lorentzon och Mattias Brunn
har under fem veckor förgylt min tillvaro på Uddevalla scenen. Jag tycker att det är en ynnest att få
arbeta med detta "projekt - ID". Det känns viktigt och mycket engagerande. Med hjälp av dramatikern
Therese Söderberg har vi lyckats få till en uppsättning som berör och skakar om hos högstadiepubliken
(vi har provspelat några gånger). Temat i pjäsen är visserligen ett särdeles vanligt tema om överlevnad, identitet
och rädsla, men sättet att berätta det på och tilltalet känns fräsht och avklätt. Det går inte att värja sig från att bli
drabbad, även om man råkar vara en obstinat 14-åring. Skådespelarna tar sin publik på fullaste allvar och berättar
sin historia som i en sårbar lek. (låter som jag skriver en recension).
Jag är stolt och glad att kunna lämna ifrån mig detta arbete och önskar ensemblen en spännande resa i vår
regions alla högstadieskolor.

Tack till Jonas (vår tekniker) som vill följa med på resan och stångas med alla klassrum, vaktmästare, våta täckjackor,
kaffebryggande lärarrum och explosiva elever. Du är guld för en sån här turné.

Ulf Michal/ Regissören

Nedan några bilder från repetition. (FOTO: Michal Mediart)






Inga kommentarer: