onsdag 16 maj 2007

Roasjö ett kulturellt världsnav? Och GPS jämfört med vanlig karta på turné..

Ulf och Andreas ringde från E6 och sa,
-Du vi blir lite sena men Eniro säger att resan Uddevalla-Roasjö tar
1 timme och 46 minuter, fast Ulfs GPS hittar inte.. Men Du vet var det ligger eller???
-Ja,jag tror det,Visst! Säger jag men är lite osäker.
-När vi häromdagen skulle till Åsaka slog jag Åsaka på datorn och fick 7 träffar på olika Åsakor det gäller ju att komma till rätt Åsaka. Roasjö gav också flera träffar. En utanför Borås och en i Hälsingland.

Vanlig karta är inte så jävla dumt som det verkar.
- Jag älskar min GPS, säger Ulf.
Andreas har en outgrundlig road min i ansiktet, han är orolig att han inte skall hinna raka sig innan föreställningen. Men idag är han förberedd, han har rakat sig HEMMA, visar det sig!

-Vi är inte där förrän halv sju, säger jag när dom hämtat upp mej på Delsjömotet vid motorvägen till Borås.
Vi har Chryslern idag, och jag får sitta i baksätet, jag hatar att sitta i baksätet för rutorna är tonade och den nya grönskan blir gulbrun precis som på hösten.
Det är deprimerande att titta ut på höstgula löv nu, det kan uppstå en viss finstämd kamp om framsätet där rutorna inte är tonade, och allt är som det skall vara, inte öppen aggresion men den finns där.
-Kan inte du vara våran mänskliga GPS, säger Ulf och vill att jag skall härma datorrösten i hans telefon.
-I rondellen tag andra avfarten....andra avfarten.
så där sitter jag och tittar ut på höstlöven och härmar en Gps.
-Om tvåhundra meter håll vänster....håll vänster.
När vi är utanför Fritsla, blir den mänskliga Gps´en osäker, det blir aldrig en riktig Gps.
-Nu ringer vi och frågar säger jag, det är ju alltid en liten prestigeförlust att behöva ringa.

Det visar sig att vi kört lite fel och får ta grusvägen från väg 41 mot Skephult vidare mot Roasjö, lite krampaktiga är vi när Chryslern kränger i rullgruset på väg mot bygdegården.

Klockan är 18.29 när vi är där, det kommer ca.45 personer, och där bor 300.
18% av befolkningen, detta måste vara världens kulturella nav. I Stockholm motsvarar det utsålt i Globen i flera dagar. Men det visste man ju att storstadsbor är ointresserade och betydligt mindre kultiverade än Roasjöborna!
Jan C/ Inte bara mänsklig GPS utan skådis också..


Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

är precis vad vi heter – en teater för dig i Västra Götalandsregionen. sa...

Jag som köpt en telefon med inbyggd GPS tycker det är bättre än den mänskliga..
I de flesta lägen.

/Nicklas

Anonym sa...

Är du säker på att du inte sökte på Rårakor???...

Anonym sa...

OJ Du har rätt jag sökte på Räksallad det finns ju i varenda korvkiosk.
Jan C

Anonym sa...

Då fattar jag att det inte är lätt att hitta rätt!
Prova med kebabpizza, det finns också här och där..

Andreas T Olsson sa...

Själv föredrar jag Biff Rydberg, men vad det har med saken att göra vet jag inte...

ATO

Anonym sa...

Biff Rydberg har jag ingen aning om det ger träffar på en GPS???

Andreas T Olsson sa...

Jag trodde GPS stod för Gastronomi På Stört.

Jag vet inte hur vi hamnade i denna matdiskussion (förmodligen mitt fel...), men för att återknyta bloggen till "Herrar" kan jag/vi som en kuriositet förtälja att vi under vår vårturné inmundigat:

92 kg falukorv
552 st. after eight
46 bröd (ofta med nötter som satts i halsen)
46 chipspåsar
0 fikon i konjak

Det är minsann en raider-lista som heter duga. Knappast Gastronomi På Stört precis...

Hälsar,
Upplysningsmannen

Anonym sa...

Hmmm..Går ni på diet??

Andreas T Olsson sa...

Dieten är manusbelagd...

Anonym sa...

Hemskt kul att läsa om era bravader ute på turné, på så sätt får även vi på kontoret inblick i vad som händer ute i regionen. Det tackar vi för!

Nu finns även denna Backstage sida att finna på vår officiella hemsida www.regionteatervast.se. Den är placerad under rubriken "Backstage".

Trevlig Helg!

/Tina, Marknadsassistent

Jan C sa...

Herrarna har landat